24 July 2012

Szkolenie Amnesty International

W dniach 21-22 lipca w ramach projektu Amnesty International "Edukacja dla Godności" prowadziłem, wraz z Natalią Wrzesień, szkolenie pt. "Nauczanie o prawach człowieka metodą aktywnego uczestnictwa i facylitacji". Amnesty International to organizacja, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Projekt "Edukacja dla godności" jest zaś projektem edukacyjnym łączącym nauczanie o prawach człowieka z problematyką ubóstwa i globalnych zależności między społeczeństwami. Szkolenie skierowane było do nauczycieli/ek, edukatorów/ek i aktywistów/ek organizacji pozarządowych pracujących z młodzieżą, a naszym celem było przekazanie wiedzy i wyrobienie umiejętności prowadzenia warsztatów z młodzieżą metodami facylitacji.

Samo szkolenie przeprowadzone zostało metodami facylitacji, w której grupa sama wypracowuje wnioski i uczy się a funkcją trenera jest tylko umiejętne pokierowanie procesem grupowym, ale nie występowanie w roli autorytetu. Prowadząc poszczególne moduły warsztatowe bazowaliśmy na wiedzy i umiejętnościach uczestników i uczestniczek, starając się zachęcić ich do introspekcji i dzielenia się doświadczeniami z grupą. Musieli/ły między innymi tworzyć własne deklaracje praw człowieka, prowadzić dyskusje na temat konkretnych przypadków łamania praw, czy wreszcie zaprojektować swój własny warsztat dla młodzieży szkolnej.


Praca z nauczycielkami kilku szczebli edukacyjnych (od gimnazjum po uniwersytet pedagogiczny) była nie tylko bardzo przyjemna ale także pozwoliła mi poznać nowe perspektywy dotyczące pracy z młodzieżą. Grupa była niezwykle aktywna i zaangażowana, a uczestniczki i uczestnicy chętnie dzielili się swoją wiedzą z innymi, wnosząc tym samym sporą wartość do szkolenia. Atmosfera i praca grupy była bardzo dobra, a ja czułem że płynę z nurtem szkolenia. Również uczestniczki wniosły wiele cennych uwag i pokierowały dyskusję na tory, których bym się nie spodziewał. Ale co najważniejsze, naprawdę czułem, że wiele wypracowanych podczas warsztatów wniosków było odkrywczych dla osób uczestniczących i że u wielu z nich dokonała się spora zmiana wewnętrzna. Szkolenie dało mi sporo satysfakcji i mam nadzieję, że jeszcze nie raz będę miał okazję współpracować z Amnesty International.

1 comment:

  1. Bardzo ważne jest to, żeby móc się odpowiednio szkolić. Ja to rozumiem, dlatego cieszę się, że tak pozytywna osoba jak ty prowadzi zajęcia, które pomagają innym. Ja sama też mam ochotę z czegoś konkretnego skorzystać. Otóż zastanawiam się, czy szkolenia z http://educamp.pl/ nie będą dla mnie dobre. Można powiedzieć, że to przełomowe dla mojego zajęcia biznesowego.

    ReplyDelete